Over je actieve stofwisseling & ruststofwisseling

Met de term ‘stofwisseling’ wordt het geheel van biochemische processen in en tussen je cellen bedoeld.Belangrijke functies van de stofwisseling zijn onder meer:

  • De opname van bouw- brand- & beschermingsstoffen
  • De vrijmaking van energie uit voedingsstoffen
  • Het inzetten van bouwstoffen voor cellen
  • Het verbruik van energie voor fysiologische processen
  • De omzetting & opslag van reservestoffen
  • De verwerking van afvalstoffen

Onderdelen van je stofwisseling

De stofwisseling kent een heleboel verschillende onderdelen. Zo onderscheiden we o.a. de mineralenstofwisseling, alcoholstofwisseling en enzymstofwisseling. De belangrijkste stofwisselingsaspecten met betrekking tot afvallen zijn als volgt:

  • Energiestofwisseling (calorieën)
  • Vetstofwisseling (vetzuren)
  • Eiwitstofwisseling (aminozuren)
  • Koolhydraatstofwisseling (suikers)

Stofwisseling & afvallen

Je stofwisseling bepaalt dus o.a. hoeveel calorieën er worden verbruikt, hoeveel lichaamsvetreserves er worden opgeslagen of verbrand en hoe snel je spierweefsel wordt uitgebreid. Je kunt je waarschijnlijk voorstellen dat je afslanksucces dus staat of valt bij de hoedanigheid van je stofwisseling.

Als we het hebben over de “stofwisseling” in de context van afvallen, dan hebben we het meestal over een enkel aspect van de stofwisseling, namelijk de verbranding. Immers: hoe meer vetten en koolhydraten je verbrandt, des te meer calorieën (energie) je verbruikt en des te meer je afvalt.

Actieve stofwisseling

Je stofwisseling raakt tijdelijk in een hogere versnelling als je sport. Als je sport, raak je dus extra veel vetten, koolhydraten en calorieën kwijt. Ook nadat je hebt gesport blijven je verbrandingsprocessen en energieverbruik nog een tijdje hyperen. Dit principe wordt ook wel “naverbranding” of “afterburn” genoemd.

Ruststofwisseling

Wat echter veel belangrijker is, is je ruststofwisseling. Met de term ‘ruststofwisseling’  wordt je stofwisseling bedoeld op momenten dat je niet lichamelijk actief bent. Je ruststofwisseling is verantwoordelijk voor 60 tot 75 procent van je dagelijkse energieverbruik. Je ruststofwisseling staat ook wel bekend als basaalmetabolisme of “Basal Metabolic Rate” (BMR).

Je ruststofwisseling is het lichamelijke fenomeen dat continu energie verbruikt. Energie wordt aangesproken voor je ademhaling, hersenfunctionaliteit, bloedcirculatie en ga zo maar door. Er is één aspect van je BMR dat je relatief gemakkelijk kunt beïnvloeden, namelijk je spieren. Je spierweefsel verbruikt namelijk continu calorieën, ook als je het niet gebruikt.

Dus: hoe meer krachttraining je doet, des te sneller je ruststofwisseling wordt en des te gemakkelijker je afvalt!

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>